ANALISIS PEMANFAATAN WHATSAPP SEBAGAI MEDIA INFORMASI DALAM PELAYANAN LAUNDRY (STUDI KASUS PADA CLEAN LAUNDRY)

Authors

  • Yoeliastuti Yoeliastuti Politeknik LP3I Jakarta
  • Faridah Faridah Politeknik LP3I Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.34127/jrlab.v14i3.1720

Keywords:

Whatsapp, Information, Service, Laundry

Abstract

The purpose of this study was to analyze the use of WhatsApp as an information medium in providing services at Clean Laundry. The need for laundry businesses to maintain quality and customer satisfaction amidst intense competition has encouraged them to leverage technological advances by adopting the internet. Business activities supported by internet technology create innovative ways to win in today's market. This research used a qualitative method with a case study approach. Data collection techniques included observation and in-depth interviews. The results indicate that WhatsApp serves as the primary communication tool for receiving orders, confirming laundry status, promoting services, and handling complaints. The use of features such as chat, photos, and status updates facilitates relationships and fosters customer trust. After-sales service is provided as a follow-up to provide compensation for complaints, strengthening customer loyalty. Challenges in using WhatsApp include high chat volume and internet connection interruptions, which require improved communication management strategies.

References

Adji, S., Andesta, D., Ismiyah, E., Studi, P., Industri, T., Teknik, F., Muhammadiyah,U., Jl, G., Gkb, S., & Artikel, J. (2022). E -ISSN : 2746-0835 Volume 3 No 1 ( 2022 ) JUSTI ( Jurnal Sistem Dan Teknik Industri ) "UPAYA PENINGKATAN KUALITAS. PELAYANAN JASA LAUNDRY BU MINI DENGAN MENGGUNAKAN METODE SERVICE QUALITY DAN METODE QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT ", E -ISSN : 2746-0835 Volume 3 . 3(1).

Anindya, A. P., & Iva Mindhayani. (2021). "Analisis Kepuasan Pelanggan De Laundry dengan Menggunakan Metode Customer Satisfaction Index, dan Service Quality". Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 7(2), 129–136. https://doi.org/10.30656/intech.v7i2.3954.

Arkanda, R. N. F., & Fithri, D. L. (2024)." Implementasi Sistem Informasi Pelayanan Jasa Laundry. Berbasis Web pada Track Laundry. Journal of Information System Research (JOSH)", 6(1), 761–768. https://doi.org/10.47065/josh.v6i1.5968.

Arkandito, G. F., Maryani, E., Rahmawan, D., & Wirakusumah, T. K. (2019). "Komunikasi Verbal Pada Anggota Keluarga Yang Memiliki Anak Indigo.; Jurnal Manajemen Komunikasi", 1(1), 42–56. https://doi.org/10.24198/jmk.v1i1.9955.

Bago, R., Sutardjo, A., & Anggraini, M. D. (2022). "Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Cafe Els Coffe Di Padang". Jurnal Matua, 4(2), 215–226.

Bungin, B. (2003). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Raja Grafindo Persada.

Khasandra, M. fide. (2013). "Analisis Swot Bisnis Laundry UD Rafa Lundry Klindocaredi Duri Provinsi Riau. Journal of Chemical Information and Modeling", 53(9), 1689–1699.

Koten, F. P. N., Jufriansah, A., & Hikmatiar, H. (2022). "Analisis Penggunaan Aplikasi Whatsapp, sebagai Media Informasi dalam Pembelajaran: Literature Review". Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(1), 72–84. https://doi.org/10.37640/jip.v14i1.1409

Laili Nur Amalia. (2008). "Tinjauan Ekonomi Islam Terhadap Penerapan Akad Ijaroh Pada Bisnis Jasa Laundry(Studi Kasus Di Desa Kedung Rejo Kecamatan Muncar)". In STAIDU. STAIDU.

Riyadin. (2019). 330-744-1-Sm. "PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN MASYARAKAT KELUARGA BERENCANA, DI KECAMATAN PEKALONGAN KABUPATEN LAMPUNG TIMUR (STUDI KASUS PADA DESA PEKALONGAN)", Riyadin, 2 (April), 41–50.

Rusdiono, R. (2019). "Peran Media Sosial Sebagai Upaya Pemasaran Bisnis Online Shop Pada Online Shop Antler MakeUp - @antler.makeup". Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 3(2), 195–202. https://doi.org/10.31294/widyacipta.v3i2.5356.

Sari, S. (2018). "Kegunaan Whatapps Sebagai Media Iinformasi dan Media Pembelajaran Pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi STISIP Persada Bunda. Medium", 6(2), 16–26. https://doi.org/10.25299/medium.2018.vol6(2).2408.

Sartono, A. (2001). Manajemen Keuangan; Teori dan Aplikasi (empat). Penerbit BPFE.

Seniartha, I. W. (2024). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumen Dalam Memilih Jasa Laundry di Denpasar Selatan. 4, 112–121.

Setiawan, B. (2013). Laundry Secara Umum. Modula.

Yusuf, F., Rahman, H., Rahmi, S., & Lismayani, A. (2023). "Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Komunikasi, Informasi, dan Dokumentasi: Pendidikan Di Majelis Taklim Annursejahtera. Jurnal Hasil-Hasil Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat", 2(1), 1–9. https://doi.org/10.35580/jhp2m.v2i1.122.

Downloads

Published

2025-09-03